Pečeňová diéta: Pestrý jedálniček na celý týždeň.

Pečeňová diéta je odporúčaná lekármi spravidla pri chorobe zaťažujúcej našu pečeň. Ako táto diéta funguje? Zostavili sme vám pestrý jedálniček, vďaka ktorému vám nič chýbať nebude. 

Pečeňová diéta

Nie každá diéta je kvôli kilogramom navyše. Keď sa povie slovo diéta, každý si hneď predstaví šialené obmedzovanie v jedálničku za účelom schudnutia. Sú tu však aj diéty, ktoré slúžia na očistu nášho organizmu. Odstraňujú škodlivé látky, obnovujú funkciu dôležitých orgánov alebo pomáhajú zotavovaniu po liečbe.

Práve do poslednej liečebnej kategórie patrí pečeňová diéta. Vhodná je predovšetkým pre ľudí, ktorých dlhodobo trápi choroba pečene. Pečeňová diéta má trvanie podľa závažnosti zdravotných problémov od niekoľkých mesiacov až po celý život.

Príznaky poškodenia pečene

  • bolesti hlavy, bedier a chrbtice,
  • nervozita, zmeny nálad, depresia,
  • alergia,
  • astma,
  • zažltnuté bielka,
  • artritída,
  • problémy pri vyprázdňovaní,
  • kŕče v oblasti brušnej steny,
  • zhoršené videnie,
  • lámajúce sa a vrúbkované nechty.
Zdroj foto: Explode / Shutterstock.com

Hlavné príčiny a prevencia 

Ako už bolo spomenuté, lekári pečeňovú diétu odporúčajú predovšetkým pri dlhodobých problémoch spojených s pečeňovým ochorením. Chorobu pečene spravidla zapríčiňuje

  • nadmerná konzumácia liekov,
  • alkohol
  • niektoré infekčné choroby (mononukleóza či žltačka).

Striedmosť v jedle a pití alkoholu je skvelou prevenciou pred problémami tohto typu.

Pre koho je vhodná pečeňová diéta

Pečeňová diéta nie je vhodná iba pre chorých pacientov. Prospešná môže byť aj úplne zdravému človeku. Naša pečeň je jedným z najdôležitejších orgánov. Každú minútu našou pečeňou pretečie 1,4 litra krvi, čo stojí za to, aby sme sa o ne starali.

Práve to je dôvodom, prečo by sme si občas mali dopriať detoxikáciu organizmu od rôznych toxínov, alkoholu či zvyškov akýchkoľvek liekov, či už sú to doplnky stravy alebo obyčajný ibalgin. Pečeňová diéta tak prospeje aj zdravému človeku udržať sa v zdraví a kondícii.

Nevhodné potraviny pri pečeňovej diéte

Chorí pacienti musia túto diétu dodržiavať niekoľko mesiacov až rokov. Diéta veľmi zasahuje do nášho jedálnička, a to predovšetkým odstránením živočíšnych a rastlinných tukov a bielkovín. Absolútne zakázaný je alkohol, ktorý pečeň veľmi zaťažuje. 

Potraviny, ktorým by ste sa mali vyhnúť: 

  • tučné mäso a údeniny – bôčik, vnútornosti, zabíjačkové výrobky,
  • masť, maslo, paštéty,
  • konzervované výrobky,
  • vyprážané jedlá,
  • celé vajcia,
  • tučné mlieko a mliečne výrobky,
  • tučné ryby (losos, makrela, kaviár, …),
  • čerstvé pečivo, pečivo z kysnutého a lístkového cesta,
  • sladkosti – koláče, čokolády, oblátky, zákusky,
  • ostré korenie – čili, masox, ocot, soľ, korenie,
  • majonéza, tatarka, kečup,
  • aromatické druhy zeleniny – uhorka, cesnak, cibuľa, karfiol, sterilovaná zelenina,
  • ovocné kompóty a marmelády,
  • kokos, orechy, semienka a ovocie s malými zrniečkami,
  • potraviny spôsobujúce nadúvanie – krúpy, tmavá ryža, strukoviny, silná káva, čokolády.
Zdroj foto: beats1 / Shutterstock.com

Pokiaľ vám túto diétu naordinuje lekár, berte všetky jeho odporúčania vážne. Pokiaľ však o tejto diéte uvažujete čisto z očistných dôvodov, mali by ste sa aj tak poradiť s lekárom a zistiť si, či vám nemôže nejako diéta uškodiť.

Vhodné potraviny pri pečeňovej diéte

  • chudé mäso (kuracie, morčacie, králičie, jahňacie, telacie a hovädzie a pod.),
  • ryby – kapor, filé, sardinky,
  • kvalitné údeniny – kuracia a morčacia šunka, debrecínka,
  • rastlinné oleje (olivový, repkový, slnečnicový, tekvicový, makový, konopný …),
  • polotučné a nízkotučné mlieko a mliečne výrobky,
  • zelenina – ideálny je zeler, mrkva, brokolica, paradajky , čínska kapusta, patizón, fazuľové klíčky (mungo), červená repa, zelená fazuľa, pór, reďkovky,
  • ovocie – čučoriedky, černice, marhule, broskyne,
  • netučné celozrnné pečivo,
  • bylinky a korenie – nie ostré, napr. bazalka, petržlen, pažítka, majoránka , bobkový list, žihľava, medvedí cesnak, kardamón, rasca, zázvor, rozmarín, harmanček pravý,
  • výrobky z tvarohového a zemiakového cesta,
  • medový, repný alebo ovocný cukor.
Zdroj foto: beats1 / Shutterstock.com

Spôsob prípravy jedla pri pečeňovej diéte

Milovníci vyprážaného tu zostanú s nenaplnenými chuťami, pretože toto jedlo neprichádza do úvahy. Vhodné sú iba varené potraviny vo vode, pare, bez tuku, soli či iných dochucovadiel. Skvelým pomocníkom pri tomto druhu diéty sa môže stať pomalý hrniec alebo tlakáč.

Jedálniček (týždeň) 

Pondelok

Raňajky : Domáce zdravé kaše / ovsené vločky s čučoriedkami (nepridávajte cukor alebo polevy, len ovsené vločky, nízkotučné mlieko a čučoriedky!)

Desiata: orechy, surové alebo pečené, nie vyprážané na oleji (asi 1/4 a pohár)

Obed: Stredomorský šalát

Olovrant: Jeden banán

Večera: Hnedá ryža s grilovaným kuracím prsom

Utorok

Raňajky: Domáce guacamole na toaste (2 plátky – používajte iba celozrnnú múku bez pridaného cukru alebo iných chemikálií)

Desiata: Dve stredne veľké jablká

Obed: Domáca zeleninová polievka a quinoa s fazuľovým šalátom

Olovrant: Jeden nízkotučný jogurt (ak je to pre vás málo, pridajte 1 celozrnné sušienky)

Večera: Plnená paprika

Streda

Raňajky: Chia puding s ovocím a pol lyžice medu

Desiata:: Hrnček domáceho popcornu (nepoužívať žiadny olej / maslo!)

Obed: Jeden baklažán pečený so zeleninou

Olovrant : Miska čerstvého ovocia (maliny, jahody, marhule … čokoľvek čo máte)

Večera: Grilované tofu špízy

Štvrtok

Raňajky: Vaječná omeleta

Desiata: Čerstvé ovocie (1 – 2 ks)

Obed: Šošovicový šalát s vajcom 

Olovrant: Smoothie

Večera: Veľký plátok grilovaného alebo pečeného (bez oleja) divokého lososa, veľkosť jednej dospelej ruky, s listovým zeleným šalátom. 

Piatok

Raňajky: Veľký podiel nízkotučného jogurtu s ovocím alebo iným čerstvým/mrazeným ovocím

Olovrant: Čerstvá zelenina (vyskúšajte dve mrkvy alebo dve uhorky, surové)

Obed: Kurací zábal s nízkym obsahom tuku (choďte ešte zdravšie a namiesto múky použite hlávkový šalát

Olovrant: hrsť orechov a semien (akýchkoľvek, pokiaľ nie sú vyprážané)

Večera: miešaný šalát (pridajte zeleninu ako paradajky, uhorky, červenú cibuľu, papriku, avokádo a zmiešajte ich spolu s trochou extravírinového olivového oleja) )

Sobota

Raňajky: Čerstvé ovocie a semená (jeden banán a šálka bobuľového ovocia alebo dve jablká a trochu pražených orechov)

Desiata: Graham alebo ražné sušienky, hrsť

Obed: Domáca zeleninová polievka a tuniakový šalát

Olovrant: Jedna šálka nízkotučného jogurtu a bobúľ

Večera:  pečená ryba s prílohou

Nedeľa

Raňajky: Nízkotučný tvarohový syr na toaste (dva plátky)

Desiata: Dve jablká alebo dva pomaranče alebo niečo podobné

Obed: Dusené zelené fazuľky

Olovrant: Miska čerstvej zeleniny alebo vareného karfiolového pyré

Večera: Zelená fazuľa s pečenými kuracími prsiami

Zdroj foto: Evan Lorne

Pitný režim 

Pokiaľ ide o to, čo piť po celý deň, bude sa to trochu opakovať: voda je jediná vec, ktorú si môžeme dovoliť. Pite šumivú vodu, ak chcete trochu zmeniť alebo pridajte čerstvé lístky mäty alebo citrónovú/limetkovú šťavu alebo plátky do vody, aby ste chuť zmenili. Prípadne môžete siahnuť po nesladených čajoch

Zdroj: liverfoundation.org

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

Komentáre sú vypnuté.